Webdesign trends: wat kun je verwachten in 2020?

De ontwikkelingen voor webdesign staan nooit stil. Als webdesigner is het voor mij natuurlijk belangrijk om up-to-date te blijven en op de hoogte te zijn van de laatste webdesign trends. Ook als je geen professionele webdesigner bent, is het goed om enigszins op de hoogte te blijven. Je wilt natuurlijk niet dat je website gedateerd raakt! Daarom kijken we alvast vooruit en laat ik je zien wat je kunt verwachten voor webdesign in 2020.

Mobile first

Eigenlijk is dit niets nieuws meer en zou deze niet eens meer in deze lijst van webdesign trends voor 2020 opgenomen moeten worden. We browsen steeds meer op onze mobiel. Het is van groot belang dat je website er goed uit zien en vooral ook goed werkt op alle schermen. Voor 2020 gaat de focus vooral liggen op gebruiksvriendelijkheid van de mobiele versie van je website. Dit laat soms nog wel eens te wensen over. Wat denk je bijvoorbeeld van te kleine buttons? Ook mensen met wat dikkere vingers of grotere handen moeten gemakkelijk kunnen navigeren op je website. Tijd om dus nog eens kritisch naar je responsive website te kijken!

Minimalisme

Complex design is uit en minimalistisch design is in. Een minimalistische aanpak van een website design betekend dat je gaat focussen op simpelheid, gebruikersgemak en esthetische aantrekkelijk design. Minimalistisch webdesign maakt gebruik van een minimaal aantal kleuren, maakt gebruik van voldoende witruimte, een minimaal aantal buttons en grafisch design details, zoals bijvoorbeeld schaduwen, worden weggelaten.

Wat ook bij deze webdesign trend hoort: verborgen navigatiemenu’s. Persoonlijk weet ik niet of ik hier nou zo’n voorstander van ben, maar we gaan dit wel steeds meer zien op websites. Hoewel het natuurlijk zorgt voor een mooi clean design, vraag ik me af of dit de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt. Bezoekers moeten het menu namelijk met een extra muisklik zien te vinden.

Vlogs en achtergrond video’s

Video content is al behoorlijk hot, maar in 2020 gaat dit nog belangrijker worden. Het kan een mooie manier zijn om je bezoekers gemakkelijk (en relatief goedkoop voor jezelf) de informatie voor te schotelen die ze zoeken. Uit statistieken blijkt dat bezoekers langer op een website blijven hangen om video’s met bruikbare informatie te bekijken.

Ook de achtergrond video’s winnen terrein. Persoonlijk vind ik het altijd vrij irritant als er op eens een video begint af te spelen, maar als je het op een manier gebruikt waarbij het niet te opdringerig en afleidend zijn, dan kan een achtergrond video ook iets levendigs aan je website geven.

Grote typografie

Big and bold; dat gaat het thema worden wat betreft typografie op websites. Vetgedrukt, groot, kleurrijk en dynamische typografie kan ervoor zorgen dat je website opvalt naast je concurrentie. Het fijne is ook dat browsers en devices steeds meer custom fonts ondersteunen zodat je niet meer afhankelijk bent van de standaard font’s, zoals Verdana en Arial. Je kunt je dus lekker creatief uit leven op typografie in 2020!

Chatbots

Ook dit is een trend die al een tijdje gaande is en die gerelateerd is aan de ontwikkeling van AI (oftewel artificial intellegence). Kijk eens bijvoorbeeld bij Bol.com. Die heeft al een tijdje een chatbot op hun website staan. Het is een mooie manier om klanten te kunnen helpen, zonder dat dit ook echt mankracht kost.

webdesign trends 2020 - chatbots
De chatbot van Bol.com

In principe heb je 2 soorten chatbots. Chatbots die werken op basis van een database en de chatbots die werken op basis van AI. De eerste soort zijn een soort FAQ vraagbaken. Vaak zijn deze niet heel effectief. De tweede soort is dus een slimme chatbot die leert van vragen die gesteld worden. Het nadeel hiervan is dat wanneer er een vraag voor het eerst gesteld word de chatbot deze waarschijnlijk niet kan beantwoorden. Het voordeel van dit soort chatbots is dat ze uiteindelijk veel accurater worden en dat ze een stuk goedkoper zijn dan een klantenservice medewerker.

Webdesign trends voor 2020

Dit waren de webdesign trends voor 2020. We gaan van complexe designs over naar een minimalistische aanpak. Een responsive website is en blijft belangrijk. In 2020 gaan we ons dan ook vooral focussen op de gebruiksvriendelijkheid van buttons. Video content wint steeds meer aan terrein, evenals intelligente chatbots. Tenslotte gaan we op het gebied van typografie naar ‘big’ en ‘bold’.

Bron: birdiedesign